„Net“ je odpoveď, keď nejde o sympatizantov vládnej strany

Autor: Árpád Érsek | 26.8.2014 o 15:55 | (upravené 27.8.2014 o 9:55) Karma článku: 5,02 | Prečítané:  593x

Železničná spoločnosť RegioJet, ktorá zabezpečuje osobnú prepravu medzi Bratislavou a Komárnom,  prišla koncom minulého týždňa s perspektívnou a životaschopnou iniciatívou. Navrhla, aby sa na trase medzi Dunajskou Stredou a metropolou Slovenska, čo najskôr osadila ešte jedna železničná trať, teda nové koľaje v oboch smeroch.

Podľa RegioJetu totiž iba investícia štátu do takéhoto kroku reálne pomôže k zvýšeniu počtu premávajúcich osobných vlakov a tým aj k vyššiemu počtu prepravených a spokojných cestujúcich. Podľa prieskumov súkromnej spoločnosti sa totiž  ukazuje, že položenie nových koľají v oboch smeroch, by železničnej doprave medzi Dunajskou Stredou a Bratislavou význame prospelo.

Keby sa tento návrh zrealizoval, tak v dopravnej špičke by spoločnosť RegioJet mohla vypravovať vlaky z Dunajskej Stredy do Bratislavy a späť v intervale každých pätnásť minút, či každú polhodinu. Už len preto, že objem kontajnerovej prepravy na železnici v Dunajskej Strede, ktorú prevádzkuje METRANS nestále narastá, nemožno považovať návrh RegioJetu za bezpredmetný. Hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa, však na iniciatívu RegioJetu reagoval záporne: jeho „net” nemôže byť ani trochu uspokojivé. Náplasťou na jeho odmietavé stanovisko ani zďaleka nie je diplomatický dovetok, že sa možno v budúcnosti ministerstvo k návrhu súkromnej železničnej spoločnosti vráti.

Kompetentní z rezortu dopravy či vlády si nedali ani tú námahu, aby si nechali vypracovať nejaký prieskum o tom, čo by osadenie nových koľajníc mohlo v skutočnosti znamenať a nakoľko je takýto krok potrebný. A akoby nemysleli ani na to, že prvou otázkou potenciálnych investorov, ktorí by tu chceli podnikať je, že v akom stave sa nachádza infraštruktúra.

Aj preto sa rozhodne oplatí zamyslieť sa nad návrhom českej súkromnej železničnej spoločnosti. Odkedy totiž RegioJet prevádzkuje osobnú železničnú prepravu na Žitnom ostrove, preukázateľne stúpol počet pravidelných aj príležitostných cestujúcich. V tejto súvislosti, nie ako sebachválu, ale ako fakt len spomeniem, že strana Most-Híd bola súčasťou vlády iba necelý rok a pol, no za tento čas sa nám podarilo dosiahnuť, že český RegioJet dostal zelenú pre podnikanie na Žitnom ostrove, podnikanie, ktoré je prospešné pre každú stranu. A tu mám predovšetkým na mysli aj občana – pasažiera vo vlaku.

Od Rovinky po Bratislavu sme rozšírili štátnu cestu, čo na tomto úseku aspoň trochu eliminuje ranné a popoludňajšie dopravné zápchy. Odvtedy už s dotknutými starostami a primátormi spoločne urgujeme, aby sa čo najskôr vybudovala rýchlostná komunikácia R7. A podporujeme aj návrh RegioJetu. 

Cestovanie v rámci Žitného ostrova je v porovnaní s minulosťou komfortnejšie a oveľa kultúrnejšie, koľaje sa vynovili, modernizovali sa viaceré stanice, a v neposlednom rade, vznikli nové parkoviská - tak v Kvetoslavove, ako aj v Dunajskej Strede. Počet cestujúcich na železnici by sa zvyšoval aj ďalej, keby vznikli nové parkovacie miesta pri železničných staniciach aj v dolných častiach Žitného ostrova: Orechovej Potôni, Lehniciach, Hviezdoslavove. To by sa však museli pozemky, ktoré väčšinou patria štátnym železniciam, právne vysporiadať.

Keby sme tieto pozemky dali do prenájmu či predali príslušnej samospráve za symbolické euro, tak by zjavne nemusel byť v blízkej budúcnosti problém v krátkom čase tieto parkoviská vybudovať. A keby nebola zrušená železničná trať zo Šamorína, tak by sa aj v meste z hornej časti Žitného ostrova mohli viacerí občania rozhodnúť pre vlak. Momentálne je takáto možnosť aktuálna len pre tých, ktorí sa dokážu autom presunúť do Kvetoslavova. Tam je ale neraz problém nájsť voľné parkovacie miesto. Ako sa však ukazuje, ministerstvu na tom len málo záleží. Asi tomu tak bude preto, lebo na Žitnom ostrove je stále málo sympatizantov vládneho Smeru a potreby či záujmy „nesmerákov” nie sú pre vládnu partaj zrejme primárnou agendou.

Z tohto celého vyplýva napokon poľutovaniahodné konštatovanie, že samozrejme, súkromný železničný prepravca z Česka, aj na základe vlastných materiálnych možností, sa oveľa srdečnejšie bude podieľať pri každodennom zveľaďovaní a rozvoji infraštruktúry v domovskej krajine, ako v tej, v ktorej sme, pravdaže, daňovými poplatníkmi my všetci.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Velez-Zuzulová šla skvelo a skončila druhá, Vlhová klesla na siedme miesto

Američanka Shiffrinová predbehla Slovenku s jasným náskokom.

KOMENTÁRE

Smer je v jednoSmerke. Ako Mečiarov valec či kôl v plote

Fico sa k realite postavil chrbtom. Zahral sa na kôl v plote.


Už ste čítali?